مرکز دانش بیمه ای
قاعده نسبی ماده 10 چیست

تعریف قاعده نسبی ماده 10 چیست ؟ منظور از قاعده نسبی ماده 10 در بیمه چیست ؟

منظور از قاعده نسبی ماده 10 در بیمه این است که اگر مالی کمتر از ارزش واقعی آن بیمه شود ، در هنگام پرداخت خسارت نیز خسارت به همان نسبت کمتر پرداخت خواهد شد . برای مثال فرض می کنیم که مالی که ارزش واقعی آن 100 میلیون تومان است با ارائه اطلاعات نادرست از سوی بیمه گذار به قیمت 90 میلیون تومان بیمه شده ، پس در این صورت مال مورد نظر در واقع با 90% ارزش واقعی آن بیمه شده است . در نتیحه در صورت وقوع حادثه و هنگام پرداخت خسارت ، طبق قانون 90% ارزش واقعی خسارت پرداخت خواهد شد ، یعنی در مثال فوق در صورت وقوع حادثه و مثلا وجود خسارت 10 میلیون تومانی ، خسارت به میزان 90% خسارت واقعی و به میزان 9 میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

 

دلیل وجود قاعده نسبی ماده 10 در بیمه چیست ؟

مهمترین دلایل وجود قاعده نسبی ماده 10 این است که

  • اصولا ارائه هرگونه اطلاعات نادرست و خلاف واقع در هنگام عقد قرارداد ، توافق و همکاری امری غیر اخلاقی و ناپسند است ، پس در مورد بیمه و بیمه نامه نیز اگر بیمه گذار از ابتدا اطلاعاتی غیر از واقعیت از جمله ارزش واقعی مال را ارائه نماید عملی غیر اخلاقی و ناپسند انجام داده است.
  • با وجود قاعده نسبی ماده 10 بیمه گذار برای این که بتواند خسارت خود را به صورت کامل دریافت نماید باید از ابتدا جانب صداقت را رعایت کرده و ارزش واقعی مال را اعلام نماید . به این ترتیب جلوی بسیاری از سودجویی ها گرفته می شود که در نهایت این به نفع بیمه گران و بیمه گذاران و تمام جامعه است.
  • از آنجا که بیمه گر حق دارد اطلاعاتی را که برای بررسی و ارزیابی میزان خطر هر بیمه نیاز است را داشته باشد ، دقت و صحت و صداقت و کامل بودن پاسخ به سوالات در بیمه نامه بسیار مهم است و در واقع این فرم اساس شرایط قرارداد بیمه ای است که قرار است صادر گردد . لذا ارائه اطلاعات نادرست به دور از هرگونه توافق و قرارداد است.
  • اساس بیمه پذیرش ریسک خطر توسط بیمه گر است و بیمه گر بر اساس میزان احتمال وقوع هر خطر حق بیمه ها را دریافت و به صورت رزرو و ذخیره پیش خود نگه میدارد تا در صورت بروز حادثه و پرداخت خسارت آن ، خسارت را از مبلغ ذخیره شده پرداخت نماید . همچنین بیمه گر برای بررسی و ارزیابی میزان خطر هر بیمه نیاز دارد تا از هر نظر اطلاعات کامل و دقیق و البته صحیح در اختیار او قرار گیرد و در صورتی که این اطلاعات به درستی در اختیار او قرار نگیرد ، بدیهی است که نمی تواند میزان ریسک و حق بیمه را به درستی محاسبه نماید . پس در حقیقت اگر بیمه گذار به هر دلیلی اطلاعات درستی را در اختیار بیمه گر نگذارد به دلیل این که بیمه گر نمی تواند حق بیمه را به میزان درست محاسبه و به صورت رزرو نگه دارد ، در نتیجه در آینده امکان جبران تمام خسارت های احتمالی را ندارد و در این میان هم بیمه گذاران و هم بیمه گر متضرر خواهند شد.
  • به دلیل ارائه اطلاعات نادرست و حق بیمه کم و غیر منصفانه توسط بیمه گذار ، ممکن است بیمه گر قادر به پرداخت خسارت نباشد ، در نتیجه اعتماد به بیمه و صنعت بیمه از بین می رود و تمام صنعت بیمه با مشکل مواجه خواهد شد که این به ضرر تمام جامعه است.
  • طبق اصل حسن نیت (اصل حد اعلای حسن نیت) در بیمه که بیمه گذار در هنگام عقد قرارداد بیمه آن را پذیرفته است ، قرارداد بیمه مبتنی بر حسن نیت طرفین قرارداد یعنی بیمه گذار و بیمه گر است ، زیرا در عقد بیمه حسن نیت دارای اهمیت زیادی است که می بایست در کلیه مراحل اعتبار عقد بیمه و حتی قبل از صدور بیمه نامه نیز رعایت گردد . با توجه به اصل حسن نیت بیمه گذار باید هنگام صدور بیمه نامه کلیه اطلاعاتی را که از مورد بیمه دارد به درستی و با حسن نیت کامل به بیمه گر اعلام نماید.

اگر میخواهید بیمه های مهم و پرطرفدار را بهتر بشناسید به صفحه معرفی بیمه ها مراجعه نمایید.

اگر میخواهید با کلمات و تعاریف و اصطلاحات پرکاربرد بیمه بیشتر آشنا شوید به صفحه کلمات بیمه ای مراجعه نمایید.

اگر قصد خرید و یا سوالی درباره بیمه دارید به صفحه خرید و مشاوره رایگان مراجعه نمایید ، رایگان مشاوره و پشتیبانی بگیرید و سپس با خیال راحت خرید کنید

» دسته بندی :
» نویسنده : بخش کارشناس فنی امور بیمه ای
» بررسی کننده : مدیریت واحد فنی امور بیمه ای
» آخرین به روز رسانی : واحد پشتیبانی سایت
عبارت های مرتبط :
خرید بیمه
خرید بیمه در تهران
خرید بیمه تهران
خرید بیمه در کرج
خرید بیمه کرج
خرید بیمه در فردیس
خرید بیمه فردیس
خرید بیمه در مارلیک
خرید بیمه مارلیک
خرید بیمه در اندیشه
خرید بیمه اندیشه
تلگرام عرش آرامش
arshearamesh
اینستاگرام عرش آرامش
arshearamesh
مرکز اطلاعات بیمه ای عرش آرامش
کلیه حقوق مادی و معنوی نزد این وبسایت محفوظ است